onsdag 5 oktober 2011

Hur påverkas vi av media?

Jag tror att vi påverkas ganska mycket av media. Alla kanske inte påverkas men de flesta gör nog det.
Jag själv har lätt att tro att ett yrke är på ett speciellt sätt, bara för att dem har framställt det så i media. Jag vet att jobba på ett sjukhus inte är likadant som det är i Tv serierna men ändå får jag upp en bild från t.ex. house serien när jag tänker på hur det är att vara läkare.

Ända sedan jag var liten har media påverkat mig, utan att jag egentligen tänker på det. På tv-serien vintergatan var ledaren över alla en man. Det var sällan jag såg ett program där tjejen var den modiga och starka och ledare över alla andra. Det var nästan alltid killarna som var hjältarna. Det tyckte jag var helt naturligt, inte förrän nu när man blir äldre har jag faktiskt börjat ifrågasätta det, varför är det så egentligen?

Som batman och stålmannen, jag skulle aldrig kunna tänka mig en tjej isället för batman.

Det finns ett program som heter hemmafru, det är lite knäppt tycker jag.. varför heter det inte hemmaman? I programmet Äntligen hemma är det oftast männen som är snickare och kvinnorna som målar och designar saker. Varför är det så?

Jag tror att det är så för att ända sedan vi var små har saker runtomkring oss påverkat oss, bland annat media. Media skapar en bild utifrån deras reklamer, seier och filmer, en bild i huvudet på oss. Bilden får oss att utgå från att om det är så här i tv kanske det är såhär det är. Utifrån det har fler män utbildat sig till snickare, fler kvinnor har utbildat sig till skådespelare och det har blivit som det är idag.

När jag säger snickare, då kopplar jag direkt det till en man.
När jag säger städare, då kopplar jag det direkt till en kvinna.

Häromdagen kom min syster till mig, som precis har börjat övningsköra, och berättade lite om sin körlektion. Körläraren var ganska bra och hon bad bara min syster att hon skulle kolla lite mer i backspeglarna. Annars var det inte så mycket fel.

-Hon!? sa jag då. Jag blev så förvånad för direkt när min syster pratade om sin körlärare tänkte jag att det var en man.

Så jag vet att jag har i alla fall påverkats mycket av media, jag kopplar direkt en bild av en man eller kvinna i huvudet när jag hör något yrke. Fast jag inte vill blir det så.

Jag hoppas att jag kan ändra min bild och inte tänka så, och jag hoppas att någon gång media gör en ny serie, där tjejen är chefen, eller där killen är dagisläraren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar