söndag 16 oktober 2011

Konsten att lyckas med dina studier

När jag började åttan köpte jag en bok "konsten att lyckas med dina studier". Den har lagt och dammat på mitt rum nu i ett år.
Men nu är det så att jag börjar bli skoltrött så därför tänkte jag ge boken ett försök. Började läsa lite och det visade sig att denna boken faktiskt var bra för mig. Nu har jag lite olika metoder jag ska börja med efter min praktikvecka, ska se om det funkar.

1. Planera min tid, lägga in lite plugg men också lite roliga saker.
2. Tänka positivt.
3. Inte bara lära mig för att jag vill ha bra betyg, utan för att jag vill ha mer kunskap.
4. Inte ha för höga mål direkt, utan ha rimliga mål och när jag nått dem sätta ett högre mål.
5. Ha bra självförtroende, tro på att jag klarar det här.

Jag har inte hunnit läsa så mycket än så har inte fått med mig alla tips än.
Boken är främst för de som pluggar på gymnasie och högskola men den hjälper mig ändå väldigt mycket.


Många säger att åttan är det jobbigaste av de tre högstadieåren, jag har gått ca 2 månader av nian och tycker redan den är jobbigare än hela åttan.. se där ja.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar