tisdag 8 mars 2011

Praktik - Dag 2.

Tjena!
Idag var det mycket roligare än igår, man vågade lite mer.
På morgonen var det inte så mycket att göra idag, eftersom kunderna bara skulle bli klippta och man kan ju inte precis hjälpa frisören att klippa. Så jag fick mest bara sätta kappan runt kunderna och att lägga handduken runt dem när håret skulle tvättas, sen fick jag skyffla bort lite hår, sedan satt jag lite och kollade.
Men vid halv tolv tiden fick jag först slinga håret på Pia (frisören) och sedan tvätta, föna och platta.
Först så blandade vi färg i två olika skålar, eftersom hon skulle ha två olika färger. Sedan så satt jag på pia en plasthätta och sen gav hon mig en sorts nål som jag fick trycka hål i genom plasthättan och sen dra ut en slinga hår med kroken som satt på nålen. Lätt var det inte, det tog ju lite tid innan man fick en bra teknik.
Sedan så fick jag pensla på färgen med en pensel, lite kul var att färgen som jag penslade på var lila fast färgen som det blev efter man sköljt ur blev typ ljusbrun, nästan blont.
Efter att jag penslat på färg fick jag ta på balsam ovanpå färgen och sedan skölja ur det. Detta var för att bryta processen sa Pia. Sedan fick jag ta i schampo och skölja ur. Efter det tog jag balsam och sen drog jag av plasthättan. Man tog balsam för annars skulle inte hårstråna åka igenom hålen på plasthättan.
Sedan fick jag skölja ur balsamet.
Pia påminde mig om att man bara ska ta balsam på hårtopparna, eller alltså, om man har långt hår ska man inte ta i hårbottnen utan nerifrån bara ca 20 cm av håret. Sedan påminde hon mig om att man ska vänta några minuter innan man sköljer av balsamet. Man kan ju glömma det ibland när man har bråttom och så.
Sedan fick jag föna håret med en speciell sak längst ut på fönen, som gjorde att håret blev smålockigt.
Sen plattade jag Pias lugg och sen var det klart.
Det blev faktiskt fint! jag var lite osäker på om jag skulle klara det..

Sen visade Pia mig hur man lockar håret bra med en plattång.

Så idag har varit en mycket rolig dag, och lärorik, man lär sig mycket som kan göra att man själv får finare hår.

2 kommentarer:

  1. Trevligt!
    Jag har precis ändrat frisyr och slingat/färgat mig själv blond. Du kanske kan ge mig lite bra tips sen.... (För jag märkte att jag inte varit frisör i ett tidigare liv...)

    SvaraRadera