fredag 11 mars 2011

Praktik - Dag 4. Sista dagen på Hårglädje.

Hejhej. 
Idag började jag 8.10, pappa följde med mig in och diskuterade om nyckeln. Pia hade lyckats få ut den och jag behövde inte betala något, det skulle jag inte behövt även ifall den suttit kvar sa Pia.
Så tur det, det blev lite mindre "spänt" efter det snacket, upplevde jag.
Första kunderna blev en trevlig gubbe och gumma, dem snacka glatt på om fåglar. Då lärde jag mig att det inte är bra att ge fåglar saffran, typ saffransbullar och sånt med saffran i. Det är sådana småsaker man kan lära sig av kunderna. Som i onsdags lärde jag mig att namnet Ebba betyder ungt vildsvin. Haha.
Pia hade skadat sin hand så allt gick lite trögare idag och jag fick hjälpa till lite mer än vanligt. Men det blir ju mest småsaker man kan hjälpa till med, klippa kan man ju inte.
Man får ju t.ex. skyffla bort hår när kunden blivit klippt klart, luta kunden mot "vasken" när dem ska tvätta håret, torka av blöta kammar, klippa folie när någon kund ska färga håret. Ungefär sånt, småsaker helt enkelt.
Efter gubben och gumman kom två kunder till, sen en kund till som skulle noppa ögonbrynen, sedan två barn och efter det en kund till.
Man hinner med ganska mycket på en dag och får ta in många intryck, just det kan jag tycka är väldigt jobbigt. Jag blir så trött av att möta så många människor på en gång.
Under dagen ställde jag lite frågor till Pia eftersom man är tvungen att göra det till svenska reportaget, ganska skönt att få det gjort. Hade gått och dragit på att ställa frågorna, tycker sånt är lite pinsamt.
Jag hade fel, det var inte pinsamt alls. Pia var lika glad som vanligt och svarade mer än gärna på frågorna. Onödigt av mig att bli så nervös för det.

Detta var sista dagen på Hårglädje och det har varit så trevligt. Tack för allt Pia.

Slutade klockan fyra, direkt efter far jag iväg till en sommarjobbsintervju. Det gick bra, jag ska provjobba på påsk. Ser ut som om allt med sommarjobben håller på att ordna sig nu, och alla som jag söker till blir så förvånade av att jag BARA är 15. dåligt eller bra?

Nu är jag trött och lite halvsjuk, 4 av familjemedlemmarna är sjuka. Försöker hålla mig undan, har inte feber än men känns som om jag får det snart. USCH.
På måndag ska jag till Fridas grafiska och det vill jag verkligen inte missa, jag är den ända som fått chansen att praktisera på en tidning och då är det väl lite taskigt att gå och bli sjuk!?

Melodifestivalen imorgon då, vem hejar ni på?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar